Om Tingsrydskretsen

Välkommen till Naturskyddsföreningen i Tingsryds kommun!

Vi arbetar för att bevara, främja och upptäcka en hållbar och rik natur i vår vackra del av Sverige.
Tingsryd är omgiven av en fantastisk natur med skogar, sjöar och en fantastiskt rik fauna!

Aktuella miljöfrågor

Vi fokuserar på att öka medvetenheten om miljöfrågor i kommunen, som klimatförändringar och skydd av våra vattenresurser. Genom utbildning och aktiviteter strävar vi efter att engagera både unga och gamla i naturvårdsarbetet. Vi ordnar exempelvis städdagar, naturvandringar och föreläsningar för att sprida kunskap och engagemang.
Klädbytardagar och inte minst vår barn och familjegrupp Natursnokarna!

Vi följer: Projektet Improve Aquatic Life:

Ett stort och spännande projekt är EU-projektet Improve Aquatic Life, som syftar till att förbättra livsmiljöerna för de vattenlevande organismerna i våra sjöar och vattendrag. Genom att restaurera naturliga habitat, minska föroreningar och öka den biologiska mångfalden arbetar vi för en bättre framtid för både djur och människor.
Flera regioner i södra Sverige är med i projektet och Tingsryds Kommun är en av två kommuner som är med! Så detta kommer vi följa ett par år framöver och även aktivt stötta och hjälpa kommunen med det vi kan bidra med.

– – – –

Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med att skydda och bevara naturen i Tingsryds kommun. Genom att engagera medlemmar och allmänheten hoppas vi kunna göra en verklig skillnad för vår lokala miljö. Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid för kommande generationer!

Välkommen att bli en del av vår förening!