Om oss

Det var en gång en grupp människor som ville försöka skapa en bättre värld. Målet var högt satt, så för att kunna gripa sig an uppgiften började de titta på vad de kunde bidra med lokalt.
De startade Omställningsgrupp Urshult och till en början blev det mycket idésnack och planering om hur de skulle kunna skapa ett mer hållbart samhälle.

Samtidigt i en annan del av Kronobergs Län spreds ryktet om en omställningsgrupp i Urshult. Tidpunkten var perfekt! Omställningsgrupp Urshult letade efter ett sätt att få en mer officiell status genom en paraplyförening och Naturskyddsföreningen såg en möjlighet att återuppväcka Tingsryds slumrande krets ur sin Törnrosasömn. “Match made in heaven!”

Naturskyddsföreningen Tingsryd frodas i den småländska myllan och hoppas kunna bidra till att här och nu öka motståndskraften i vårt samhälle genom att verka för:
– lokal ekonomi
– lokalproducerad ekologisk mat
– naturupplevelser
– grön energi
– miljösmart transport
– ekologiskt byggande
– handla miljövänligt
– kollektiv nätverk
– naturvänliga insatser
– biologisk mångfald
– konsumindre
– öka medvetenhet
– sprida information
– levande landsbyggd

Och så blev det officiellt !

SMP-tidning-11-04-13