Kläd- och textilbyte

Lördag 14 april är det dags igen för Sveriges största klädbytardag och självklart vill vi vara med i år igen! Björkeborgsföreningen har cafét öppet och det kommer finnas möjlighet att dricka ekologiskt kaffe och hembakat bröd.

När kläder tillverkas och bomull odlas används massor av kemikalier, vatten och energi. Miljön och människorna bakom kläderna drabbas hårt, ofta i dåliga arbetsmiljöer. Men det finns schyssta sätt att skaffa nya kläder. Second hand är både miljösmart och kul. På Klädbytardagen blir det ännu bättre. Det är en rolig och social aktivitet som ger konkret miljönytta och är lätt att anpassa efter lokala förutsättningar. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Så går det till:

• Du tar med dig max tio fina och fräscha plagg/par skor/textilier.
  • För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt.
  • Det är helt gratis.
  • Plagg som ingen väljer skänks till Kupan, går alltså till en god sak. Du får inte tillbaka kläderna.

Plats: 14 april Björkeborgsgatan 23, Väckelsång.
Tid: Inlämning och byte sker mellan klockan 12 och 14.