Lördag 5 april: Klädbytardag och lavkurs

På lördag den 5 april är det dags för klädbytardag i Tingsryd. Alla är välkomna att byta barnplagg, vuxenplagg och skor som är hela och rena. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Du tar med dig max fem fina och fräscha plagg. För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg. Det är helt gratis. Plagg som ingen väljer skänker vi till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Plats: Börjes rastställe (grön byggnad på Börjes parkering)
Lämna in kläder: fredag den 4 april 15:00-18:00 eller lördag från kl 10:00
Byta kläder: lördag 11:00-14:00

Kom och lämna kläder som du inte längre använder och fynda nya!

Samma dag hålls en minikurs om lavar i Bjurkärrs naturreservat vid Åsnen. Under kunnig ledning tittar vi på signalarter som har bok och ek som växtsubstrat, samt andra arter som finns i en av Sydsveriges bästa lavlokaler.

För dig som vill lära dig mer om lavar och hur de kan användas som signalarter i skogar med höga naturvärden. Medtag lupp och något att äta!

Vi samlas kl 09:00 på parkeringen i Bjurkärr. För samåkning från Tingsrydsområdet kontakta Johan Blomby.